„Fericirea e un ac de siguranță”-de Răzvan Exarhu (recenzia mea)

Când am auzit că Răzvan Exarhu a scos „Fericirea e un ac de siguranță”, m-am gândit că va fi o carte de caterincă, cum ar spune unii.

Cine îl cunoaște pe Exarhu, știe cam cum îi este stilul de vorbire, de glumit. Ei, cam așa este și cartea.

Exarhu este om de televiziune, radio. Produce, în prezent, emisiunea radio Morning Glory la Rock Fm, iar mie mi se pare delicioasă, atât de Exarhu, atât de funny, cu umor bun. A fost în juriu la Master Chef, pentru că are și diplomă de bucătar, iar mie îmi pare rău că am ratat emisiunea.

Ai putea foarte bine să spui că sunt un mare fan Exarhu, ceea ce nu este profund greșit, însă nici în totalitate adevărat. Îmi place că este un om deștept, are ironie, satiră față de ce este greșit sau kitch în societate. Emisiunile sale sunt delicioase, iar despre el ai putea să spui că este arongant. Este, dar e arogant cu cap, cu inteligență și umor!

„Ca de obicei, unele soluții vin din direcții complet nepotrivite cu logica omului strivit de neputința de a ridica ochii din ligheanul cu mânie și lacrimi.

La primele lecții de snowboarding, am aflat cu surprindere că, pentru a te îndrepta (exact) în direcția în care vrei să mergi, trebuie să întinzi o mână într-acolo.”

„Fericirea e un ac de siguranță” poate părea așa…foarte profund, poetic, însă sunt adunate o serie de povestioare despre tot felul de fleacuri și nimicuri din viața lui Exarhu, din mediul înconjurător, din auzite, de la prieteni, scrise într-un stil amuzant și foarte ironic, iar unele sunt chiar profunde, cu mesaj. Din ce știu eu, o parte din ele au fost deja publicate pe blogul său, unde scrie (și) despre mâncare și alte picanterii. Deși nu apreciez foarte tare acest lucru, de a publica într-o carte ce deja a mai fost publicat, chiar și în online, cartea este bună și merită atenția noastră.

Este o carte ce descrețește frunțile, chiar dacă nu poți fi de acord cu toate ideile scriitorului. Are după fiecare capitol o serie de reflexii amuzante, Haideți să haidem, chestioare pe care le întâlnim în viețile noastre, dar probabil nu ne-am gândit să așteptăm și răspuns la ele: „Acel moment straniu când nu faci niciun efort ca să fii fericit. Voința e importantă atunci când vrei.”

M-am amuzat copios citind cartea, uneori chiar am fost întrebată de ce râd. Bineînțeles, gluma nu are farmec atunci când trebuie să o explici altcuiva, așa că a rămas ca acel cineva să pună mâna să o citească.

Găurește acum, întreabă-mă cum

„În primul rând, ia-ți o bormașină. Omul, ca să fie om, trebuie să clădească o casă din gresie și faianță, să planteze un pom bun de tăiat mai târziu, să facă un copil, numai bun de bătut, și să dea o gaură la sfârșit. E poporul român rușinos și nu prea iese el în față cu acestă relație sacră, dar, în mod normal, românii ar trebui să arate ca arabii când se bucură, doar că, în loc de kalașnikoave, ei îndreaptă bormașina spre cerul albastru, plin de găuri negre.”

E interesant că Exarhu, deși e un om în toată firea, un munte de om care scrie, gătește și produce emisiune la radio, să scrie o carte în al cărui titlu să aibă „fericire”. Dacă citești cartea, poți afla mai multe, și de ce se numește așa.

Mie mi-a plăcut cartea, e clar. Și o aștept pe următoarea.

Momentan, atât s-a putut! 😉

catalina